Wednesday 5 April 2017

ABC (April, Buku dan Cincang)

ABC. Macam belajar alphabet, kan? Tapi hari ni dan bulan ni memberi makna dalam hidup aku sebab today is my aging day dan pada bulan yang sama, buku sulung aku diterbitkan pada tahun lepas. Tahun ni buku sekuel lambat keluar sebab aku sendiri yang lambat buat homework. Tapi tahun ni aku yakin dua manuskrip aku dengan DBP dan S.O Publishing boleh setel (hopefully~)

Bila sebut pasal A for April?
Image result for Anthony Horowitz
Credits: The Huffington Post UK
Anthony Horowitz, penulis buku
Alex Rider
  • Hari ni aku genap 19 tahun (silalah percaya, walaupun aku amek SPM 12 tahun yang lalu).
  • Hari ni aku berparti hari jadi bersama selebriti Pharrell Williams, Haruma Miura, Akira Toriyama, Shin Min-a dan Juicy J. Baru sekejap tadi kitorang jumpa (jumpa kat Google search)
  • Selama ni aku share passion dengan penulis yang lahir sama hari dengan aku which is Anthony Horowitz (penulis novel terkenal British). Dia lahir 5 April 1955, aku lahir 5 April 1988. Hmm, aku dapat merasakan aku akan berjaya macam dia nanti.
  • Aku berkongsi hari yang sama dengan pelakon klasik Hollywood, Bette Davis. Siapa yang tak kenal Bette Davis, dia mendapat gelaran The First Lady of the American Screen sebab dapat tembusi pentas Hollywood yang didominasi oleh lelaki. Bette Davis lahir pada tahun 1908 dan meninggal dunia pada tahun selepas aku lahir, 1989.  Agak ironi di situ. Patut ke aku jadi pelakon? *bayangkan emoticon ketawa sambil menangis
  • Peristiwa paling menarik yang terjadi pada 5 April dalam sejarah? Bagi aku- Beethoven mengadakan persembahan pertama untuk orkestra 2nd Symphony in D pada 5 April 1803
Sekarang, kita beralih pasal buku. Buku?
Image result for cincang dendam terbalas
Credits: imgrum.club
Buku Cincang: Dendam Terbalas
Bergenre jenayah, thriller, psikotik
  • Buku pertama aku diterbitkan oleh Lejen Press pada tahun 2016.
  • Manuskrip tersebut disiapkan pada tahun 2015 semasa aku tengah buat manuskrip novel fantasi pengembaraan yang bakal diterbitkan oleh DBP.
  • Sekarang aku tengah siapkan manuskrip bergenre thriller. Publisher belum ditentukan.
  • Aku merancang untuk hasilkan satu buku puisi. ITBM sedang uruskan. Harap tak ada masalah.
  • Dan aku tengah merancang untuk hasilkan buku antologi cerpen. Hari ni aku sebut, siapa tahu setahun, 2 tahun, 3 tahun akan datang impian aku jadi kenyataan?
Dan akhir sekali, kita berborak pasal Cincang.
    Image result for cincang dendam terbalas sari yanti
  • Cincang ialah nama buku pertama aku, terbitan Lejen Press.
  • Tajuk asal buku ni ialah SATE.
  • Kisah kanibalisme buku ni tak ada kaitan dengan unsur ilmu hitam atau ilmu pelaris kedai sebenarnya. Watak utama tu cuma psiko, enjoy mencincang mangsa yang menyakitkan hatinya dan mengamalkan prinsip tak suka membazir daging yang ada. So, dia jual, dia dapat duit dan hidup dia bahagia sebab musuh dah mati.
  • Inspirasi cerita ni berasal dari Indonesia. Kejadian ni memang pernah berlaku sebelum zaman kedatangan Jepun. Seorang peniaga sate menggunakan daging manusia memandangkan dia tidak berkemampuan untuk membeli daging lembu atau ayam ketika era pemerintahan Belanda. Sisa mangsa disembunyikan di dalam pergi buta dan keadaan tersebut berlangsung selama bertahun-tahun. Disebabkan kejadian tu, atuk aku yang berasal dari tanah seberang langsung tak sentuh sate sampailah dia meninggal.
  • Aku menyimpan impian buku aku ni diadaptasi jadi filem, telemovie atau drama. Sari Yanti, aku nak dia jadi teraju utama sebab semua ciri-ciri fizikal karakter Sari based on her. Dan aku nak Fizz Fairuz jadi Masirat sebab muka dia typical Malay- menepati karakter Masirat.
Okay, entri ABC dah setel untuk tahun ni. Tahun depan kena buat sambungan DEF. Till we meet again, readers! Trimas sebab sudi baca, and sila sokong my first book :)

@themagi2017

No comments:

Post a Comment